Archivovaná verze stránky, pokračujte prosím na aktuální web.

 Smetanovo trio

Smetanovo trio vzniklo ve třicátých letech dvacátého století. Tehdejší členové tria klavírista Josef Páleníček, houslista Alexandr Plocek a violoncellista František Smetana, přední čeští sólisté, tak navázali na tradici vytvořenou takovými jmény, jakými byli Cortot, Thibaud, Casals. Z jejich umění mohli členové Smetanova tria čerpat inspiraci v době svého několikaletého pobytu v Paříži. 

Josef Páleníček se stal uměleckým garantem Smetanova tria (později Českého tria), a to po celou dobu jeho dalšího trvání. K jeho spolupracovníkům v triu patřili v té době houslista Alexandr Plocek a violoncellista Miloš Sádlo.

Po smrti Josefa Páleníčka přebírá symbolickou štafetu tohoto ansámblu jeho syn violoncellista Jan Páleníček. Po vzoru svých předchůdců i dnešní členové Smetanova tria houslistka Jana Nováková, violoncellista Jan Páleníček a klavíristka Jitka Čechová kombinují svá triová vystoupení se sólovými čísly, tak jak to odpovídá původní slavné tradici této komorní formace.

Jana Nováková se začala učit houslové hře již v pěti letech.Od roku 1994 studovala na pražské konzervatoři u Jindřicha Pazdery. V březnu 2000 zvítězila v soutěži Talent roku a jako cenu obdržela roční studium na Royal College of Music v Londýně. Dalším úspěchem bylo získání Orpheus Scholarship, které jí umožnilo pokračovat dále ve studiích pod pedagogickým vedením Felixe Andrievského. Vzdělávala na mistrovských kurzech Roberta Szredera, Sherbana Lupu a Joshuy Epsteina. V roce 2000 se stala absolutní vítězkou mezinárodní soutěže pro mladé houslisty Lublinu (2000) a o rok později jí byla udělena cena European Prize ve Strasburgu. V květnu 2002 zvítězila v soutěži Young Concert Artists Trust  v Londýně a byla vybrána agenturou téhož jména k zastupování. Členkou Smetanova tria je od roku 2003.

Jan Páleníček vystudoval konzervatoř a Akademii múzických umění v Praze u  Saši Večtomova a Miloše Sádla. Komorní hudbu studoval ve třídě Josefa Vlacha – primária Vlachova kvarteta. Účast na mezinárodních soutěžích Janu Páleníčkovi přinesla několikerá ocenění laureáta (Concertino Praga, Markneukirchen – Německo, Soutěž Otakara Ševčíka v Písku, Beethovenova soutěž v Hradci u Opavy). Komorní hudba je pro Jana Páleníčka věcí srdce. Založil nejprve ARS trio (1982), kterému v roce 1992 postoupil název České trio poslední žijící člen tohoto slavného souboru prof. Miloš Sádlo právě Páleníčkovým prostřednictvím. Jako sólista i komorní hráč realizoval řadu nahrávek pro české i zahraniční gramofonové společnosti, rozhlas a televizi. Působil řadu let pedagogicky na pražské konzervatoři a Akademii múzických umění. Hraje na unikátní kopii italského nástroje Antonius Stradivarius z roku 1712.

Jitka Čechová vystudovala hru na klavír na pražské konzervatoři u Jana Novotného a pokračovala na Akademii múzických umění v Praze ve třídě Petra  Toperczera. Absolvovala postgraduální studium u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu, mistrovské kurzy u R. Kehrera ve Výmaru, E. Indjice a L. Bermana v Piešťanech. Získala titul laureáta v řadě mezinárodních soutěží: Virtuosi per musica di pianoforte v Ústí nad Labem (1986), Smetanovské klavírní soutěži v Hradci Králové (1986, 1988, 1990), Chopinovské soutěži v Mariánských Lázních (1987, 1989) a v Mezinárodní Hummelově klavírní soutěži v Bratislavě (1991). Jako sólistka je velmi vysoko ceněna kritikou v mnoha evropských zemích a také v Jihoafrické republice. Je pravidelně zvána na velké hudební scény a festivaly doma i v cizině (Graz, Paříž, Frankfurt, Baden – Baden, Bodensee Festival, Pražské jaro, Ticino Musica ad.). Komorní hudba je pro Jitku Čechovou jednou z nepostradatelných složek její hudební identity. Natočila řadu nahrávek pro české i zahraniční společnosti.