Archivovaná verze stránky, pokračujte prosím na aktuální web.

Hudba Prahy 18. století

Nahrávky skvělé proti stresu...

V uplynulých pěti měsících dal Supraphon vylétnout pvním třem vlaštovkám z nové ediční řady "Hudba Prahy 18. století". První dva tituly (Koncerty a árie J. J. I. Brentnera SU 3970-2 a Missa Dei Filii V. G. Jacoba SU 3971-2) v říjnu doplnilo CD Hudba adventu a Vánoc v barokní Praze pod názvem Rorate coeli SU 4002-2. Kromě dramaturgické objevnosti (řada skladeb je na těchto CD uvedena ve světové premiéře) je ambicí vydavatele představit tyto hudební poklady v nejvyšší interpretační kvalitě. K interpretům zmíněných nahrávek (Collegium Marianum, Capella Regia Praha) se na připravovaných nahrávkách připojí i další ze špičkových českých souborů zaměřených na historicky poučenou interpretaci staré hudby. Originálním a atraktivním grafickým zpracováním a detailní dokumentací nahrávek v bookletu tato ediční řada míří doma i v rámci celosvětové distribuce k náročným milovníkům staré hudby i k nespecializovaným posluchačům, kteří mají rádi objevy a překvapení.

Jakkoli bylo tohle období pražského hudebního života i dříve v zorném úhlu vydavatelství, muzikologické objevy posledních desetiletí a vysoká úroveň domácích souborů zaměřených na historicky poučenou interpretaci staré hudby s sebou nesou příležitost i potřebu se tímto repertoárem zaobírat mnohem důsledněji.

Ve všeobecném povědomí reprezentuje z barokní epochy pověstnou českou hudebnost snad pouze jméno Jana Dismase Zelenky, v druhé polovině století se pak můžeme pochlubit celou řadou hudebníků - skladatelů, kteří však povětšinou působili ve šlechtických kapelách za hranicemi naší země. A přesto - Praha byla po celé 18. století významným evropským centrem a neopakovatelným způsobem se zde mísily vlivy především z Drážďan, Vídně a Itálie s pověstnou českou hudebností a lidovou kulturou. Kromě domácích skladatelů se k Praze váží i jména skladatelů nejuznávanějších s Vivaldim a Mozartem v čele.

Ambicí nově vznikající ediční řady je ve špičkové interpretaci mapovat dosud nedoceněné bohatství, jež je stále objevováno v pražských, českých i zahraničních archivech a jež přímo odráží pestrý obraz hudebního života hlavního města. Tento obraz spoluutvářela díla J. J. I. Brentnera, V. G. Jacoba, A. Reichenauera, F. Jiránka, J. C. F. Fischera a řady dalších komponistů, díla, která dnes - někdy i dosti složitě - dohledáváme v archivech po celé Evropě. Nejde však o objevy pro několik úzce zaměřených muzikologů a archivů; sdílnost, životnost a kvalita těchto děl jednoznačně hovoří pro jejich "oprášení" a prosazování jejich tvůrců mezi jména živých, tedy soustavně hraných skladatelů. O "oddělení zrna od plev" se vedle muzikologů starají především sami hudebníci, kteří mají největší zájem se na svých nahrávkách, domácích i zahraničních pódiích prezentovat hudbou překvapivou a krásnou.

Originálním a atraktivním grafickým zpracováním a detailní dokumentací nahrávek v bookletu tato ediční řada míří k náročným milovníkům staré hudby i k nespecializovaným posluchačům, kteří mají rádi objevy a překvapení. Prostřednictvím mezinárodní sítě distributorů budou tyto exkluzivní supraphonské nahrávky dostupné posluchačům s tímto zaměřením prakticky po celém světě. Společně s koncertními aktivitami zmíněných ansámblů tak mají šanci dostat do povědomí hudební veřejnosti jména a díla skladatelů, kteří formovali bohatý hudební život Prahy 18. století.