DIAPASON D’OR

PRO PÍSNĚ BOHUSLAVA MARTINŮ

Koupit album
Katalogové číslo: SU 4235-2

S prvními dny měsíce dubna přichází skvělá zpráva z Francie pro CD, jež Supraphon vydal letos v únoru. Věhlasná Zlatá ladička byla udělena nahrávce písní Bohuslava Martinů v podání Martiny Jankové, Tomáše Krále a Ivo Kahánka. Diapason d'Or (Zlatá ladička) je nejvyšší ocenění nahrávek udělované odbornými kritiky významného francouzského hudebního magazínu. I když Supraphon získal toto ocenění již za řadu nových i archivních nahrávek, vždy jde o mimořádnou událost a významné ocenění české hudby na mezinárodním poli.

Sopranistka Martina Janková, barytonista Tomáš Král a klavírista Ivo Kahánek získali za písně Bohuslava Martinů se skvělou recenzí v časopisu Diapason i jeho nejvyšší ocenění – Diapason d’Or, Zlatou ladičku. Jde o další takto vyzdviženou nahrávku Supraphonu s hudbou moderního českého klasika. Například loni získal Diapason d’Or komorní sbor Martinů Voices se sbormistrem Lukášem Vasilkem za album Madrigalů téhož skladatele.

Album s písněmi Bohuslava Martinů vydal Supraphon letos v únoru. Jsou na něm písňové cykly na texty ze Sušilovy a Erbenovy sbírky lidových písní (Písničky na jednu a na dvě stránky a Nový špalíček) i úpravy písní, které v mládí posbíral Martinů sám na slovenských vesnicích (Nové slovenské písně).

„Dosahují zázraků v každé jednotlivé písni, které tvoří tuto příjemnou sbírku: božský hlas Martiny Jankové se zdá být oslnivější než jindy, Tomáš Král s obdobným umem zdolává synkopy a důrazy a klavírista Ivo Kahánek, který tu působí jako katalyzátor, je v doprovodu neúnavně vynalézavý,“ píše Nicolas Derny v recenzi Diapasonu. Chválí nápad ve vybraných písních umožnit dvěma zpěvákům „konverzovat“ a dodává: „Aby nás učinili naprosto šťastnými, umělci museli dát stejný důraz na texty i noty – a někdy i více na slova. Činí tak s nejvyšší citlivostí a porozuměním.“

Lidové písně jsou patrně jedním ze dvou nejsilnějších pramenů inspirace, z nichž vyrůstá celé dílo Bohuslava Martinů. Rozsáhlou Sušilovu sbírku moravských lidových písní s sebou skladatel vozil na všech cestách. Právě z této sbírky pochází většina lidových textů Písniček na jednu a na dvě stránky a Nového špalíčku. „Stejně jako Dvořák ve svých Moravských dvojzpěvech, i Martinů zde zkomponoval vlastní nápěvy a doprovod; hluboká inspirace lidovou hudbou, její rytmikou, melodikou i harmonickými postupy je v nich ovšem nepřeslechnutelná,“ „připomíná Aleš Březina, ředitel Institutu Bohuslava Martinů, který o ocenění informoval.“

Trojice renomovaných interpretů přišla s nahrávkou, která dává vyniknout křehké kráse písní. „Jsou to miniatury, ve kterých je vyjádřena celá substance lidského života. Je v tom nadhled a zároveň syntéza, obojí je v těch písních pro mě nesmírně důležité,“ vyznává se sopranistka Martina Janková. Recenze dále oceňuje hlasové kvality obou zpěváků: lehké chvění, jež do svého příjemného hlasu nechává proniknout Martina Janková, i obdivuhodnou hladkou lehkost ve zpěvu Tomáše Krále. Ani jeden se neuchyluje k manýrám a pohybují se v tišší dynamice způsobem, jakým to dokáže málokterý jiný pěvec. Jejich přístup k textům i melodiím je intimní a oproštěný. Ivo Kahánek u klavíru se zhostil jemných nuancí, akcentů i přesně odvažovaných barev tónů se svrchovaností mistra.

Písničky na jednu a na dvě stránky a Nový špalíček vznikly počátkem 40. let v americkém exilu. Představovaly pro Bohuslava Martinů a pro krajany spojení s domovem. Jan Masaryk, zdatný pianista, je v USA za války často uváděl se sopranistkou Jarmilou Novotnou, sólistkou MET. Pouze Nové slovenské písně mají jiný původ – Martinů je posbíral během pobytu na Slovensku v roce 1920 a přikomponoval k nim pak klavírní doprovod.

Diapason d'Or získal Supraphon v minulosti například v roce 1979 za symfonie Bohuslava Martinů nahrané Českou filharmonií s Václavem Neumannem, v loňském roce pak za nahrávku Dvořákových kvintetů op. 81 a 97 (Pavel Haas Quartet, Boris Giltburg, Pavel Nikl) a za Martinů Madrigaly (Martinů Voices), z kraje roku 2019 se ocenění „Objev Diapasonu“ (Diapason Découverte) dostalo nahrávce opery What Men Live By a První symfonie téhož skladatele v interpretaci České filharmonie s dirigentem Jiřím Bělohlávkem.

Každý měsíc magazín Diapason recenzuje 150 CD s klasickou hudbou, měsíčně šest z nich získá ocenění Diapason d'Or. Z oceněných projektů porota každoročně vybírá ty nejlepší, kterým na slavnostním ceremoniálu předává výroční Diapason d’Or de l’année. Této „velké ceny“ se ze supraphonských nahrávek v roce 2010 dočkal Pavel Haas Quartet s kompletem Prokofjevových kvartetů.

MULTILINK: https://lnk.to/MartinuPisne /

Připojené video