DAGMAR PECKOVÁ & DAREK KRÁL

ROZHOVOR

Koupit album
Katalogové číslo: SU 6569-2

Nápad na album The Magical Gallery, obsahující skladby inspirované mistrovskými díly světového malířství, nosil skladatel a producent Darek Král v hlavě spoustu let. Postrádal však to hlavní – hlas, který by dokázal v nahrávce vykreslit vše potřebné. I přes zdánlivou protichůdnost mu přišla nejvhodnější a nejpřirozenější kombinace operního hlasu a elektronické hudby. Mezzosopranistka Dagmar Pecková byla celému projektu velmi nakloněná. Lákavá pro ni byla i myšlenka, že bude mít v repertoáru původní hudbu, skladby napsané výhradně pro ni.

S Darkem Králem a Dagmar Peckovou si o jejich „Magické galerii“ povídáme.

Co bylo hlavním impulsem pro vytvoření tohoto alba?

Král: Prvotním impulsem byla spolupráce s Dagmar Peckovou na divadelním představení „Tři mušketýři“ v Klicperově divadle v Hradci Králové. Do tohoto představení vznikla árie Labutí píseň, která je na novém CD v podobě bonus tracku. To byl vlastně takový začátek…

Je možné album žánrově zařadit?

Já jsem věděl, že potřebuji nalézt hlas, který mé skladby doslova uvede v život, a záměrně jsem se vyhýbal hlasům popovým. Dagmar je jedinečná v tom, že její projev obsahuje různé odstíny, od jemného, nádherně posazeného hlasu po dynamické klenby. Splnil se mi tak velký sen.

Dagmaro, jak jste k písním přistupovala? Dají srovnat se světem opery nebo s klasickou písňovou literaturou?

Pecková: K tomu zpívání samotnému – nikdy jsem se nepovažovala za nějak vyhraněnou operní pěvkyni. Vždy jsem se snažila vyjádřit drama nebo pocit. Vždy to mělo nějaký oblouk, text, myšlenku. Ať už to byl Wagner, Mahler nebo Mozart v písních. A takto jsem pracovala i s hudbou Darka Krále.

Album „The Magical Gallery“ obsahuje skladby inspirované mistrovskými díly světového malířství. Co pro Vás bylo tou hlavní inspirací? Byly to malby samotné?

Král: Ano, je to tak. Sen psát o obrazech ve mně zrál mnoho let. Mám velmi rád impresionismus – to byl vlastně prvotní záměr. Ve chvíli, kdy jsme se domluvili s Dagmar Peckovou, tak jsme o projektu hodně mluvili, já jsem si nastudoval alba, která Dagmar vydala, a společně nás napadlo, že tím podtextem pro album bude osud žen zobrazený na mistrovských malbách přelomu 19. a 20. století.

Na albu jsou vedle Dagmar Peckové i další osobnosti světa klasické hudby. Koho jste pro natáčení oslovili?

Pecková: V jedné písni jsem se setkala s tenoristou Richardem Samkem. Z instrumentalistů to pak byli členové Epoque Quartet, harfistka Jana Boušková a violoncellistka Zuzana Dostálová.

Nedílnou součástí nového CD jsou i texty. Jak vznikaly?

Král: Texty odpovídají původu malířů, kteří nás inspirovali. Máme tedy texty v němčině, francouzštině, italštině nebo angličtině. Všechny texty jsou původní a oslovili jsme pro jejich vytvoření celou řadu zahraničních osobností žijících v době vzniku alba v Praze.

Plánujete provedení tohoto projektu i koncertně?

Pecková: Ano, 7. dubna 2020 se uskuteční koncert v pražském Fóru Karlín. Rádi bychom spojili hudbu a obrazy, které nás inspirovaly.

Můžete prozradit, čemu se věnujete teď aktuálně po dotočení supraphonské novinky?

Pecková: Za pár dní začíná mé turné s Jaroslavem Krčkem a jeho souborem Musica Bohemica, které navazuje na album „Nativitas“. Zároveň bychom chtěli připravit materiál na další vánoční album. Velmi ráda bych se také věnovala projektu písní Kurta Weilla, které byly součástí projektu „Wanted“.

A v roce 2020 tu bude opět další ročník festivalu „Zlatá Pecka“ jehož leitmotivem bude osobnost Marie Callas. V té souvislosti mě čeká první činoherní premiéra představení „Mistrovská lekce“, což bude „one women show“, v rámci které budu hrát právě tuto geniální pěvkyni a premiéra nás čeká v srpnu 2020.

Král: Já se intenzivně věnuji práci na svém muzikálu „Elefantazie“, který bude mít premiéru 1. února 2020 v divadle ABC. Režisérem je David Drábek a hlavní roli ztvární herec a zpěvák Tomáš Klus.