ČS. MUZIKA OD BIG BEATU PO JAZZ ROCK

KOMPLETNÍ "LINE" EDICE S 30% SLEVOU

Dobré muziky není nikdy dost a dobře to víme i my v Supraphonu, kde v náročných časech myslíme i na fanoušky rockové hudby a jejích odnoží. Po slevové akci na zásadní alba českého rocku nabízí tradiční české vydavatelství ve spolupráci s Radiem Beat tentokrát možnost vydat se na historickou exkurzi po stopách českého big beatu, rocku a jazz rocku od poloviny šedesátých let minulého století do začátku let osmdesátých. Právě toto období pokrývá pětidílná „line“ edice, kterou si prostřednictvím supraphonline.cz a bontonland.cz do 31. května můžete pořídit digitálně i na CD s 30% slevou!

Nabité kompilace, které ve všech pěti dílech pokrývají stopáž 2 CD, tedy dvakrát osmdesát minut muziky, mapují v novém remasteru období společensky i politicky nesnadné, ale na zajímavou hudbu hodně bohaté. Nechybí naprosto zásadní jména české hudební scény jako Blue Effect, The Matadors, Olympic, Framus Five, Flamingo nebo Jazz Q, ale ani formace dnes už možná pozapomenuté jako Fortuna, Vox či Vulkán.

Je samozřejmě na Vás, v jakém období svou cestu za kořeny českého rocku a jeho odnoží započnete, nicméně doporučujeme postupovat pěkně popořadě. Tedy začít s prvními dvěma díly Big Beat Line 1965–1968 (2017) a Beatline 1967–1969 (2016).

Druhá jmenovaná a jako první z „line“ edice vydaná kompilace mapuje dobu kolem dvou čs. beatových festivalů. Domácí scéna je tu zachycena v době dočasné svobody, hudebnické a stylové dospělosti, těsně před posrpnovým návratem politického zasahování do vývoje rockového žánru. Celkem 53 skladeb reprezentuje nejrůznější podoby tehdejší beatové gramofonové produkce, od cover verzí zahraničních předloh přes zcela originální vlastní hity až po vznik superskupin v evropsky srovnatelné kvalitě.

S Big Beat Line 1965–1968 se pak můžete přesunout v čase o pár let zpět do dob, kdy se big beat zásadně proměnil z pozdního rokenrolu a doprovodu sólových zpěváků v beatlesovskou kapelovost. Na příkladu devíti důležitých československých souborů, představených v několika písňových miniprofilech, sledujeme vývoj od libozvučných instrumentálek přes první vícehlasé pokusy až po nalezení zcela vlastní cesty. Téměř 160 minut muziky tak slouží jako skvělá učebnice bigbeatové historie a příjemné poslouchání pro pamětníky i nováčky.

Třetí pokračování úspěšné kompilační série klenotů naší beatové scény pojmenované Beat (Al)Boom 1968–1970 (2018) přináší miniprofily sedmnácti alb, vydaných v období let 1968 až 1970. Vedle absolutní klasiky typu Želvy, Zvonky, zvoňte, Šípkové Růženky, Meditace nebo Ptáka Rosomáka tu najdete také ukázky z důležitých dlouhohrajících debutů kapel Matadors, Framus Five, Atlantisu, Flaminga nebo George a Beatovens.

Čtvrtý díl s výmluvným názvem Rock Line 1970–1974 (2019) pokračuje v chronologii předchozích a dostáváme se s ním do první poloviny 70. let. Zejména pak k poslednímu beatovému festivalu v roce 1971. Tehdy již nastupovala také kulturní normalizace, ale některé dříve svobodně naplánované gramoprojekty ještě stihly být natočeny. Celkem 36 skladeb šestnácti československých kapel o stopáži 150 minut tak ukazuje cestu od melodického big beatu k razantnímu elektrickému rocku či rhythm and blues i dál a nabízí hodně přitažlivé poslouchání.

Pátým (zatím posledním) dílem Jazz Rock Line 1971–1981 (2020) se kompilační sumarizování osudů čs. rocku přehouplo hlouběji do sedmdesátých let. Na celkové stopáži 158 minut shrnuje jazzrockové či spíše rockjazzové hnutí té dekády, asi nejsilnější znamení doby. Útoky na máničky, angličtinu, decibely a mnohé jiné věci, zavánějící západní ideologii, dostaly většinu rockových kapel do hluboké defenzivy. Jako stylově přijatelná a tehdy vlastně celosvětově atraktivní se pak ukázala možnost fúzovat s úřady obvykle tolerovanými jazzmany. Skvělí muzikanti z obou táborů tak propojili, nejčastěji do bezpečně instrumentálních témat, všemožné vlivy, včetně těch postupně i u nás inovativně syntezátorových a posluchač tak může zakusit svižné krátké skladbičky i více než desetiminutové kompozice s dlouhými sóly mimořádně zdatných instrumentalistů z kapel jako Blue Effect, Energit, Etc… nebo Pražský výběr.

►►►www.suprap­honline.cz/spe­cial/beat-akce-kveten-2020