Tomáš Netopil představil objevnou nahrávkou původní verze Glagolské mše

První nahrávku Glagolské mše Leoše Janáčka v původní autorově verzi označované „září 1927“ představili v budově Českého rozhlasu v Praze její tvůrci v čele se světově uznávaným dirigentem.

Koupit album
Katalogové číslo: SU 4150-2

Mimořádnou nahrávku realizoval Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) pod vedením dirigenta Tomáše Netopila. Vokálně-instrumentální dílo vychází v podobě, v níž zaznělo při brněnské premiéře. Nahrávku doplňuje další Janáčkovo dílo Věčné evangelium.

„Nevím, proč by nějaká část Janáčkovy autentické hudební výpovědi měla zůstat posluchačům utajena. A proto jsem rád, že jsem se mohl spolupodílet na očištění a oživení tohoto hudebního klenotu hudby 20. století. V původní verzi Glagolské mše vidím tu mimořádnost celého projektu. To je ten čistý Janáčkův jazyk se všemi zvraty v kompoziční technice, který vyjadřuje jeho nespoutanost. Modifikováním kvůli pěveckým nárokům byly tyto tvary rozmělněny, a ten pravý Janáček se z toho nějak časem vytratil," uvedl Tomáš Netopil, který nově nahrané dílo také uvede živě s London Philharmonic Orchestra v londýnském Royal Festival Hall dne 25. dubna 2015.

Druhá nahrávka alba – Věčné evangelium patří ve světě téměř k neznámým dílům. Jediná supraphonská nahrávka vznikla téměř před 50 lety. Inspirací a libretem Janáčkovi posloužila báseň Jaroslava Vrchlického o středověkém mnichovi Jáchymovi de Fiore, jemuž anděl zvěstoval příchod říše lásky. Janáček na díle pracoval souběžně s operou Výlet pana Broučka do Měsíce. Dokončil jej na jaře 1914, jen několik měsíců před rozpoutáním světové války. Nová Netopilova nahrávka může pomoci toto pozoruhodné dílo opět vrátit na koncertní pódia.

„Je tam co zpívat, doufám, že bude dílo uváděno častěji, protože si to zaslouží,“ uvedla sopranistka Alžběta Poláčková. Vedle ní ve Věčném evangeliu zpívají tenorista Pavel Černoch a členové Pražského filharmonického sboru. V Glagolské mši účinkují Andrea Danková (soprán), Jana Sýkorová (alt), Tomáš Juhás (tenor) a Jozef Benci (bas).

Úspěšný dirigent Tomáš Netopil v současné době zastává funkci hudebního ředitele Aalto Theater a Filharmonie v německém Essenu. Od roku 2009 do roku 2012 byl šéfdirigentem orchestru Národního Divadla v Praze. Jako symfonický dirigent se představil u mnoha českých i zahraničních orchestrů. Jako operní dirigent vystupoval na festivalu v Salzburgu, Bavorské opeře v Mnichově a v dalších operních domech. Nejbližší premiérou řízenou Netopilem bude nové nastudování opery Leoše Janáčka – Příhody lišky Bystroušky, která se uskuteční již 18. 10. 2014 v Semperoper Dresden.

V České republice vystoupí Tomáš Netopil 1. ledna 2015 na Novoročním koncertu České filharmonie a na nadcházejícím ročníku Pražského jara.