Tiburtina Ensemble svými hlasy rozezněl unikátní český rukopis z 15. století tzv. Jistebnický kancionál. Je kolem něj stále řada nezodpovězených otázek a záhad. Právě vydávaná nahrávka mezinárodně renomovaného souboru Tiburtina Ensemble však v podání průzračných ženských hlasů poodkrývá závoj tajemství a zprostředkovává krásu zpěvů samotných. „Jak krásně zněly mé oblíbené latinské chorální kusy ve staročeštině!", vyznává se umělecká vedoucí souboru Barbora Kabátková, které jsme se u příležitosti vydání nahrávky u vydavatelství Supraphon vyptávali na věci s tím spojené.
Byla jste se osobně podívat v jihočeské Jistebnici?
Jistebnicí jsem několikrát projížděla. Kdybych neznala Jistebnický kancionál a příběh jeho nálezu, tak bych si ji asi ani nezapamatovala. Tím ale nechci říct, že to není pěkné místo pro žití!
Jistebnický kancionál obsahuje i velikonoční liturgie – čím jsou zajímavé?
Jistebnický kancionál jako celek je obrovsky cenný. Tomu odpovídá i repertoár pro období Velikonoc. Mezi nejzajímavější kusy Velikonočního tridua jsou zajisté tzv. pseudolamentace, tedy lekce, které byly inspirovány formou lamentací (Pláče proroka Jeremiáše). Jednu z nich o utrpení Ježíše Krista jsme zařadily i na naše album.
Je staročeština obtížná?
Obtížná je – stejně jako každý archaický jazyk – především tím, že její výslovnost nemůžete konzultovat s autentickým, rodilým mluvčím. Nastudování textů obtížné nebylo, současné češtině je přeci jen blízko. Zároveň však někdy až klamně blízko a u některých slov, jejichž zápis v různých kusech v rukopise kolísal, jsme měly velké otazníky.
Myslíte, že hudba může fungovat i jako stroj času – kdy díky Jistebnickému kancionálu a vaší nahrávce můžeme nahlédnout do 15. století?
Tuto možnost ráda nechám na našich posluchačích. Každému podle gusta a vlastní představivosti!
V čem je pro vás Jistebnický kancionál největším objevem?
Netušila jsem, že v něm najdu tolik krásné hudby. Pramen jsem během svých studií hudební vědy znala velmi povrchně a nic mě nemotivovalo k tomu, abych jej poznala blíže. Až práce muzikoložky doc. Hany Wörner – Vlhové mi otevřela oči a inspirovala mě k hlubšímu probádání rukopisu.
V mých očích je jeho největší hodnotou obsah, a to nejen po stránce hudební, ale i textové. Je dokonalým obrazem člověka konce 14. a počátku 15. století.
Až pandemická situace s coronavirem dovolí, budete také s Jistebnickým kancionálem koncertovat?
Plány máme do roku 2023, ale otázkou je, co z toho se opravdu uskuteční. Jsem optimistická, proto se již teď těším na premiéru koncertního provedení repertoáru z Jistebnického kancionálu v červnu ve Velkém Meziříčí v rámci festivalu Concentus Moraviae. V létě plánujeme koncerty s různými programy v Čechách, Španělsku, Belgii, Holandsku a Německu. V příštím roce se snad uskuteční náš severoamerický debut, který jsme byly nuceny přesunout z letošního ledna.