Hned začátkem listopadu vychází v jubilejní edici na CD, vinylu i v digitálních formátech album Ostrov Heleny Vondráčkové. Jde o první studiové album Heleny Vondráčkové, které se natáčelo začátkem roku 1970. Přineslo celkem deset písní – pět původních českých a pět ze zahraniční provenience. Představilo zpěvačku nejen ve vynikající hlasové formě, ale především ve vytříbeném repertoáru, který jí pomohl sestavit legendární producent a skladatel Bohuslav Ondráček – tehdy v Supraphonu produkující ve své vyhlášené „Bob-sérii“. Nové vydání alba na CD doplnila sama zpěvačka několika bonusy, kde v archivních nahrávkách znějí písně v japonštině, angličtině, polštině či ve francouzštině.
Album Ostrov Heleny Vondráčkové je dodnes řazeno hudebními odborníky k zásadním titulům, které zpěvačka ve své kariéře natočila. Na nahrávce z roku 1970 překvapila tehdy třiadvacetiletá interpretka náročným repertoárem, který měl hodně daleko k jejím singlovým hitům z minulé dekády. A přitom chybělo málo a album nemuselo vůbec vyjít. Jednak vyšlo v době, kdy už platil zákaz pro Martu Kubišovou, jednak doprovod natočil Orchestr Golden Kids. Vše se odehrálo v době, kdy si ještě někteří mysleli, že Golden Kids budou existovat i bez Kubišové, což ale Neckář s Vondráčkovou odmítli. Nakonec producent alba Bohuslav Ondráček album prosadil, avšak z původního bookletu musela zákonitě zmizet určitá fakta – třeba to, že ve čtyřech písních zní ve sboru hlas Marty Kubišové. Bez zajímavosti není ani informace, že v téměř šestiminutové rockové baladě Provazochodci z pera Otakara Petřiny a Zdeňka Rytíře hraje Helena Vondráčková na varhany.
Helena Vondráčková vydání jubilejní reedice alba okomentovala: „Když jsem se dozvěděla, že Supraphon chce po tolika letech vydat moje první album, znovu jsem si ho pozorně poslechla a vybavila se mi ta úžasná muzikantská atmosféra, v jaké nahrávky vznikaly. Jak práce jednoho zapadala do snažení druhého. Kolik nápadů se nám tehdy podařilo do výsledných snímků dostat. Jsem potěšená, že ani po těch letech skladby jako Můžeš zůstat, můžeš jít, Jsem bůh i ďábel nebo Laléňa neztratily nic ze své atmosféry a naléhavosti.“ Díky albu, na které kritika v době vydání pěla ódy, se zpěvačka později mohla prezentovat i v zahraničí. S písní Ostrovy pokladů uspěla na festivalu v Japonsku, kde později natáčela i koncertovala.
V recenzi, která vyšla v 6. čísle hudebního časopisu Melodie v roce 1971, kritik Jiří Černý napsal: „O českých muzikantech se říká, že na rozdíl od ostatních zahrají stylově všechno: Beethovena, Čajkovského i Bartóka. O Vondráčkové to dokonce platí ještě v lichotivější podobě: dovede spojit to nejpodstatnější z originálu – třeba zasněnost Donovanovy Laléni nebo bohatost swingové fráze v Pochval strom – se slovanskou melodičností a s lyričností svého hlasu. Dává zahraničním skladbám vlastní tvář, aniž by je hudebně ochuzovala. Pečlivě vypracovává každou frázi a její výrazový rejstřík je stejně široký jako její technika a hlasová dynamika. Pro to vše má od svého producenta Bohuslava Ondráčka ovšem připraven perfektní základ: náročnou, zajímavou dramaturgii, výtečná aranžmá a jedny z nejlepších textů, jaké lze dnes slyšet. Jejich autoři, Zdeněk Borovec a Zdeněk Rytíř, mají nápady a mají taky co říci. Jejich texty jsou promyšlenější a vnitřně kontrastnější než většina dnešních prací z oblasti tzv. českého šansonu. Ostatně Vondráčková splňuje běžné požadavky kladené na šansoniérku, to už je zřejmě úděl všech zpěvaček spolupracujících s Bobem Ondráčkem, který jim předkládá úkoly, nutící je k vyšší a šířeji pojaté hudebnosti.”
Výroční reedici alba Ostrov Heleny Vondráčkové na LP, CD i v digitálních platformách vydává Supraphon v pátek 5. listopadu 2021.
MULTILINK: https://lnk.to/…ondrackoveID