Karel Ančerl (1908-1973) byl vedle Václava Talicha největším českým dirigentem 20. století. Drtivou většinu svých nahrávek realizoval u firmy Supraphon a protože se blíží 30. výročí jeho úmrtí, rozhodla se firma uctít jeho památku velkou řadou reedic jeho snímků nazvanou Ančerl Gold Edition. Titulů bude celkem 42, všechny projdou náročnou úpravou ve zvukovém studiu a budou vybveny profesionální hudební dokumentací, zasvěcenými historickými a estetickými studiemi a bohatou fotodokumentací. Ančerlova kariéra je spojena s orchestrem České filharmonie, s níž spolupracoval od roku 1950 osmnáct let. Aniž bychom sebeméně podcenili obrovské umělecké zásluhy Václava Talicha a Rafaela Kubelíka o vytvoření interpretačního slohu České filharmonie, můžeme říci, že Karel Ančerl byl prvním českým dirigentem světové pověsti a že svůj orchestr přivedl k suverénní virtuozitě a světové proslulosti. Jeho umělecké výkony byly syntézou uvážené koncepce a minuciézní práce s detaily, byly založeny na dokonalé znalosti partitury a schopnosti vystihnout její architekturu, na vytříbeném slohovém cítění, velké zvukové představivosti a v neposlední řadě i na dokonale srozumitelném dirigentském gestu. Ančerl dovedl svůj orchestr přesvědčit o správnosti své koncepce, což je snad nejdůležitější podmínka uměleckého úspěchu v tomto oboru. Za Ančerlova působení kariéry došlo také k převratnému technickému zdokonalení techniky hudebního záznamu vynálezem dlouhohrající desky a s tím souvisejícímu ohromnému rozšíření nahrávací činnosti orchestru. Ančerlovy muzikantsky inspirované nahrávky se záhy dočkaly i ocenění prestižními mezinárodními gramofonovými cenami a v moderních reedicích na CD oslňují stále svou technickou dokonalostí a nádhernou zvukovostí. Čtvrtou šestici ančerlovské série charakterizuje vedle všudypřítomné reprezentativnosti stylová a dramaturgická vyváženost. Tři tituly zastupují českou hudbu, tři světovou, najdeme tu hudbu čistokrevně symfonickou, koncertantní, ale i duchovní vokálně instrumentální. Romantické duše potěší dvořákovský titul sestavený jako jedna z umělecky nejnosnějších Ančerlových kreací s populární předehrou Karneval, kde se ve výběru nálad střídá Bakchus i Pan, a s Šestou symfonií,v níž se těšíme z jednoho z nejsugestivnějších Dvořákových furiantů. Slavnou nahrávkou je Čajkovského Klavírní koncert b moll se Svjatoslavem Richterem, ale i koncertantní housle v podání bartókovského specialisty André Gertlera. Pravým hudebním svátkem pak je Ančerlova Šostakovičova Leningradská symfonie. Vyhroceným emocím a tragické dramatičnosti Šostakovičovy hudby nelze nevěřit v podání dirigenta,jenž si po zbytek života s sebou nesl trpce neblahé následky válečných let. Zatímco originalita Janáčkova a Martinů hudebního rukopisu je identifikovatelná po několika taktech, Vycpálkův umělecký testament patří k nejhlubším hudebně-filozofickým projevům v české hudbě a bude příjemným překvapením zvláště pro náročné posluchače.
hudba | Otmar Mácha |
hudba | Ladislav Vycpálek |
dirigent | Karel Ančerl |
sbormistr | Josef Veselka |
alt | Marie Mrázová |
baryton | Theodor Šrubař |
soprán | Mariana Řeháková |
Česká filharmonie | (dirigent: Karel Ančerl) |
Český pěvecký sbor | (sbormistr: Josef Veselka) |
CD 1 | |||
1. | České requiem (Smrt a spasení) na náboženské texty pro sóla, sbor a orchestr, op. 24 | 01:36:03 | |
hudba: Ladislav Vycpálek původní text: Liturgický text soprán: Mariana Řeháková alt: Marie Mrázová baryton: Theodor Šrubař sbormistr: Josef Veselka dirigent: Karel Ančerl Český pěvecký sbor | |||
1. | Marnost nad marnostmi (Z poezie Starého zákona) | 00:23:12 | |
hudba: Ladislav Vycpálek původní text: Liturgický text soprán: Mariana Řeháková alt: Marie Mrázová baryton: Theodor Šrubař sbormistr: Josef Veselka dirigent: Karel Ančerl Český pěvecký sbor | |||
2. | Ten den hněvu (Středověká sekvence) | 00:21:25 | |
hudba: Ladislav Vycpálek původní text: Liturgický text soprán: Mariana Řeháková alt: Marie Mrázová baryton: Theodor Šrubař sbormistr: Josef Veselka dirigent: Karel Ančerl Český pěvecký sbor | |||
3. | Světlo v temnotách (Žalmové intermezzo) | 00:19:30 | |
hudba: Ladislav Vycpálek původní text: Liturgický text soprán: Mariana Řeháková alt: Marie Mrázová baryton: Theodor Šrubař sbormistr: Josef Veselka dirigent: Karel Ančerl Český pěvecký sbor | |||
CD 2 | |||
1. | České requiem (Smrt a spasení) na náboženské texty pro sóla, sbor a orchestr, op. 24 | 01:36:03 | |
hudba: Ladislav Vycpálek původní text: Liturgický text soprán: Mariana Řeháková alt: Marie Mrázová baryton: Theodor Šrubař sbormistr: Josef Veselka dirigent: Karel Ančerl Český pěvecký sbor | |||
1. | Přišel, aby spasil...(Texty Nového zákona a píseň Jesu Kreiste, štědrý kněže) | 00:32:43 | |
hudba: Ladislav Vycpálek původní text: Liturgický text soprán: Mariana Řeháková alt: Marie Mrázová baryton: Theodor Šrubař sbormistr: Josef Veselka dirigent: Karel Ančerl Český pěvecký sbor | |||
2. | Variace na téma a smrt Jana Rychlíka pro orchestr | 00:12:59 | |
hudba: Otmar Mácha dirigent: Karel Ančerl Česká filharmonie |