Mladý pozoruhodný soubor Martinů Voices pod vedením Lukáše Vasilka objevuje sborovou tvorbu Jana Nováka na svém novém albu, které se jmenuje Testamentum a vychází na CD i digitálně 23. 5. 2014. Dvě skladby jsou uvedeny vůbec poprvé na CD. Vzácným hostem nahrávky je Clara Nováková, pro kterou její otec psal flétnový part Invitatio pastorum.
„Když jsem sestavoval dramaturgii, měl jsem jasno v tom, že chci natočit Exercitia mythologica a Testamentum – znal jsem je ze starších nahrávek. Jenže většina Novákova sborového díla vůbec nahraná není a je prakticky neznámá. Abych tedy vůbec mohl dramaturgii desky vytvořit, musel jsem projít všechny Novákovy sborové skladby. Nakonec jsem se rozhodl pro dvě rozsáhlejší a navzájem kontrastní kompozice. Ta první, Invitatio pastorum, je malá vánoční kantáta s doprovodem flétny. Oproti všem ostatním skladbám je průzračnější a zdánlivě i jednodušší. Těší mě, že se efektního flétnového partu mohla ujmout skladatelova dcera Clara Nováková. Druhá skladba stojí na opačném pólu. Fugy podle Vergilia jsou totiž jednou z nejnáročnějších českých sborových kompozic vůbec. Dlouho jsem k ní sbíral odvahu, ale nakonec jsem rád, že jsme se její obtížnosti nezalekli. Nahrávka Fug je, myslím, cenným dokumentem toho, kam až se Novák ve svém kompozičním umění dostal, a také toho, kam se dostali Martinů Voices,“dodává k prvnímu albu Martinů Voices, vydanému Supraphonem, sbormistr Lukáš Vasilek.
Jan Novák „zásadní a převratný význam“ pro svou tvorbu přikládal půlročnímu pobytu v New Yorku, kde bral hodiny u Bohuslava Martinů. Po návratu byl díky svým postojům a „výtržnostem“ vyloučen ze Svazu skladatelů, přední filmoví režiséři (K. Kachyňa, J. Trnka, K. Zeman) jej však zásobovali zakázkami na filmovou hudbu. Od okupace Československa v roce 1968 zůstal skladatel s rodinou po zbytek života kočujícím exulantem. Jeho dočasným domovem se postupně stalo Německo, Dánsko a Itálie, ve své vlasti byl skladatelem zakázaným. A přesto: v jeho hudbě je slyšet lehkost, elegance, humor i jemná provokace. Inspirací mu byla (kromě B. Martinů a jazzu) především latina, kterou dokonale ovládal a užíval v denním životě a (téměř výhradně) ve svém díle.
Skladba Testamentum pro sóla, smíšený sbor a čtyři lesní rohy zazní také 24. května v Anežském klášteře na komorním koncertu festivalu Pražské jaro s podtitulem Pocta Janu Novákovi. Vedle Clary Novákové na něm vystoupí druhá skladatelova dcera, klavíristka Dora Novákova-Wilmingtonová. Nové CD pokřtí Martinů Voices v neděli 25. května v rámci koncertu v klášteře premonstrátů v Nové Říši od 16.30 hodin. Tento koncert v rodišti skladatele Jana Nováka se uskuteční s podporou Ministerstva kultury ČR a připomene letošní výročí třiceti let od jeho úmrtí.