TATA 30JS

Vizuálně-hudební pře(ds)tavení historie

Známá hudební skupina Tata Bojs se v Centru DOX ohlédne za 30 lety své existence. Pro tuto příležitost zvolila formát výstavy, který jedinečným způsobem propojuje její hudební tvorbu s neméně významnou rovinou vizuální. Tu představuje především dílo jednoho ze zakladatelů skupiny, vizuálního umělce Milana Caise, který také stojí za konceptem výstavy. Pro výstavu vzniká řada nových děl reflektujících historii kapely současným pohledem. Projekt, který by v takovém rozsahu a tak specifickou formou propojoval hudební a výtvarný žánr, přitom nemá v českém kontextu obdoby.

Fungování skupiny od jejího vzniku na konci 80. let až po současnost je v rámci výstavy rekonstruováno jazykem současného vizuálního umění. Základní myšlenkou celé expozice je nahlížení minulosti optikou současnosti. Výstava je rozdělena do deseti kapitol, které vždy reflektují určité časové období. Minulé okamžiky jsou vtělené do nově vytvořených soch, multimediálních objektů a instalací. Autorem většiny z nich je právě Milan Cais, který některá díla vytvořil speciálně pro výstavu v DOXu a který k tomu dodává: „Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně. Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je další příjemnej bonus.“

Každému z devíti alb, které skupina vydala v letech 1988–2018, je věnován samostatný prostor. Vystavená díla vždy představují symbolický průnik základní vizuální myšlenky alba, jeho konceptu, okolnosti vzniku, a nebo se třeba jen tematicky a časově zařazují do období, ve kterém jednotlivá alba vznikala. Například jejich koncepčně a výtvarně zřejmě nejucelenější projekt Nanoalbum, Nanobook a Nanotour bude v DOXu široce představen od originálních Caisových kreseb a 3D vizualizací, přes působivou zvukovou instalaci, až po nově vzniklé velkoformátové obrazy a skleněné plastiky. Ty byly podle návrhů Milana Caise vytvořeny sklářským mistrem Martinem Janeckým a ztvárňují podobu všech hlavních postav příběhu.

Autentickou atmosféru jednotlivých etap tvorby Tata Bojs výstavě dodávají dobové materiály – fotografie, obaly alb či záznamy z koncertů – i pečlivě provedené rekonstrukce prostor a prostředí, ve kterých hudebníci tvořili. „Chtěli jsme dát lidem možnost zažít si na vlastní kůži stísněný prostor naší první zkušebny, a tak jsme zrekonstruovali prostor suterénu na Hanspaulce se všemi detaily podle dobových fotek,“ doplňuje Milan Cais.

Své místo v expozici zaujme i unikátní série takzvaných pokoncertních autoportrétů baskytaristy a spoluzakladatele Tata Bojs – Mardoši, kterou započal v roce 1999. Od té doby vzniklo více než pět set autentických snímků kapely s diváky, k čemuž autor dodává: „Tyto kapelové autoportréty jsem začal spontánně dělat v roce 1999 a spontánně jsem s tím dodnes nepřestal. Naopak, zpočátku jen občas cvaknutý snímek je dnes již nevyhnutelný rituál závěru snad všech našich koncertů. Na fotkách málokdy vypadáme vyloženě dobře; jsme zpocení, unavení, flekatí a pitvoříme se, ale je tam to hlavní – emoce a atmosféra. Občas jsou fotky i zaostřené. A nejsou to selfíčka, protože ta v roce 1999 ještě neexistovala!“

Pro výstavu vznikne i interaktivní instalace skutečného nahrávacího studia, ve kterém si budou moci diváci vyzkoušet, jaké to je za mixážním pultem, a zhruba u deseti skladeb na chvíli změnit poměry nástrojů. Zkrátka si písničku přemíchat po svém. Dalším zajímavým zpestřením pro návštěvníky bude vstup do virtuální reality, kde budou v odlišných prostředích a časových pásmech moci být přítomni živému provedení jedné písně ve čtyřech různých etapách hudebního zrání kapely. „Co není možné v realitě naší, je možné v té virtuální. V jednom prostředí nám diváci uvidí do talíře, a to doslova, nebo s námi v dalším budou v koupelně,“ smějí se Tata Bojs.

Jistým přínosem expozici a kreativním poradním hlasem byl i herec, scénárista a moderátor Ondřej Cihlář známý z divadla Vosto5, který po poctivém poslechu všech CD Tata Bojs přišel s prvotními nápady k několika instalacím.

Doprovodný program k výstavě:
10.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)
11.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)
12.12. ve 20:00 TATA BOJS – XXX (elektrický koncert se scénou)
13.12. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy
17.01. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy
20.01. v 17:00 a ve 20:00 TATA BOJS + DEKKADANCERS – NANOPICTURE
(Nanoalbum live a balet)
27.01. ve 20:00 TATA BOJS akusticky + křest knihy TATALOG
28.01. ve 20:00 TATA BOJS akusticky + křest knihy TATALOG
07.02. v 19:00 komentovaná prohlídka výstavy
23.02. ve 20:00 TATA BOJS a kamakamakamarádi (koncert TB a spřátelených kapel)
24.02. ve 20:00 TATA BOJS a kamakamakamarádi (koncert TB a spřátelených kapel)
03.03. v 16:00 komentovaná prohlídka výstavy

Více informací, včetně detailů týkajících se bohatého doprovodného programu, najdete v přiložené tiskové zprávě a zde: https://www.dox.cz/…vy/tata-30js

Vstupenky na koncerty lze zakoupit na stránkách Ticketstream.
Výstava bude v Centru DOX k vidění od 30. 11. 2018 do 4. 3. 2019.