Nestává se příliš často, aby se na trhu objevilo album interpreta, který je veřejnosti zcela neznámý, není to zrovna žádný mladík, neprošel žádnou z mnoha talentových soutěží a navíc chce zůstat utajen a aby takové album současně přinášelo písně hudebně i textově výjimečně vyzrálé, s jasným sdělením, v profesionální interpretaci špičkových studiových hudebníků a s hostováním známých zpěváků. Přesně takové je album Mirka Tabáka s názvem Černej pasažér, které vydá Supraphon v pátek 27.6.2014. Album uvádí duet s Pavlem Bobkem Klub štvanců, celou píseň si můžete poslechnout zde: http://y2u.be/0itdRXO7NVI
Když se člověk, který si zvolil tento pseudonym, obrátil s nabídkou vydání alba na Supraphon, důležitým aspektem, díky kterému bylo jednání zahájeno, byly zpočátku především informace o hostování Pavla Bobka a Marka Ebena na albu jinak zcela neznámého umělce. Nyní lze ale s jistotou říci, že hlavním důvodem, proč se Supraphon nakonec riskantně rozhodl veřejnosti nabídnout album „zpěváka bez kariéry“, který nechce, aby mu, jak říká, „šoubyznys vlezl do baráku“, je překvapivá kvalita jeho poměrně přímočarých písní po hudební, textové i interpretační stránce.
Mirek Tabák je původní profesí středoškolský učitel hudební výchovy a češtiny, který si v jisté životní fázi musel přivydělávat jako noční taxikář. A právě příběhy jeho pasažérů, kolegů a jeho vlastní byly inspirací pro písně alba Černej pasažér.
Jak sám říká: „Tu práci jsem nejdřív nenáviděl, ale pak jsem v ní našel zvláštní zalíbení. Noční lidi jsou totiž jiný. Pokud hned neusnou, tak hodně mluví. Někdy kvůli alkoholu, někdy prostě kvůli noci. Většina textů vznikla přímo při jízdách Prahou nebo při čekání na štaflu.“
Jako náruživý hráč na kytaru Tabák své noční texty průběžně sám zhudebňoval a neumělé demosnímky se rozhodl přímo v taxíku postupně pustit svým dvěma slavným pasažérům – Pavlu Bobkovi a Marku Ebenovi. Povzbuzen jejich slovy uznání se nakonec pustil do realizace, zásadní finanční pomoc získal od kamaráda z reklamní agentury a s využitím kontaktů od Marka Ebena se nakonec podařilo, že album vzniklo v proslulém Studiu Sono ve zvukové péči vynikajícího mistra zvuku Milana Cimfeho a za účasti kapely složené ze špičkových hudebníků, jako jsou Peter Binder, Pavel Ryba, Martin Vajgl, Vlastimil Bičík, Luboš Malina a Luboš Novotný z Druhé trávy, Radek Pobořil z kapely Čechomor, Ondřej Konrád a řada dalších. Ve sborových partech figurují i umělci poměrně nečekaných jmen, kteří studiem v příslušnou dobu prošli a Tabákova hudba je oslovila – mezi nimi například Oskar Petr.
Na spolupráci kývl i Marek Eben, který namluvil recitativ v titulní písni a také Pavel Bobek, kterému Mirek Tabák napsal společný duet „Klub štvanců“, první singl z alba, víceméně na tělo. „Pavla jsem si nesmírně vážil jako zpěváka i člověka a je mi líto, že už tady není. Potkal jsem se na jeho pohřbu s pár lidmi, které jsem znal už z nahrávání, zavzpomínali jsme si a vznikla myšlenka, že by si Černej pasažér zasloužil konečně vydat. Album tak věnuju Pavlově památce.“, říká Tabák.
Nahrávky, které existují již několik let, totiž Mirek Tabák původně pořizoval jen pro okruh svých kamarádů a členů rodiny a jejich vydání nikdy neplánoval. „Klub štvanců“ tak zůstává nejspíše jedinou dosud nevydanou nahrávkou Pavla Bobka.
Na to, jak oslovil Marka Ebena, Tabák vzpomíná takto: „Chtělo to velkou odvahu, ale protože Marek je tak sympatický a bezprostřední člověk, u kterého má člověk pocit – pochopitelně hlavně proto, že k Vám neustále mile promlouvá z obrazovky – že jste vlastně kamarádi, zas až tak hrozné to nebylo. Mohl mě poslat do háje, ale byl nesmírně zdvořilý a vypadalo to dokonce, že se mu moje písničky skutečně líbí.“
Album obsahuje 14 vlastních písní Mirka Tabáka a přestože duet s Pavlem Bobkem je žánrově typickým představitelem „té pravé“ country scény, uchopení jednotlivých skladeb je velmi různorodé a v aranžích, které dle Tabákových slov „vznikaly spontánně přímo ve studiu s obrovským podílem hudebníků, kteří jejich finální podobu hodně obohatili“, lze vysledovat vlivy popu, folku, bluegrassu, blues, gospelu i scény, které se říká „Americana“. Album je však především zachycením jednoho autentického uměleckého procesu člověka, který ho vytvořil jaksi mimochodem a bez obchodních úmyslů.
Završením cesty za zvukovou kvalitou alba byl jeho mastering, který teprve letos pro účely vydání alba provedl v londýnském studiu Metropolis Mastering legendární Tony Cousins, který spolupracoval též na albech takových osobností, jako jsou Peter Gabriel, Mark Knofpler, Robbie Williams, Massive Attack, Eric Clapton, Tom Jones, Annie Lennox nebo Adele. Obal je dílem Zuzany Lednické ze Studia Najbrt a Mirek Tabák je na něm zobrazen tak, jak si ho pouze na základě poslechu nahrávek představuje ilustrátor Filip Kudrnáč.
Album Mirka Tabáka „Černej pasažér“ je v pravém smyslu slova objevem roku a je důkazem toho, že má smysl objevovat a veřejnosti předkládat kvality dosud utajené i za situace obchodně riskantní.