Česká country hudba se začala formovat v 60. letech 20. století, i když její kořeny sahají ještě dál — do trampské hudby a folku, které se u nás rozvíjely už ve 30. letech. Skutečný rozmach ale přišel právě v šedesátkách, kdy se country stala výraznou součástí české populární hudby. Posluchači si zamilovali hudební příběhy o svobodě, toulkách přírodou, lásce i zradě, a hlavně písní, které se dají zpívat jen tak jednoduše s kytarou. Co začalo u trampských ohňů ve 30. letech, se v 60. letech proměnilo v plnohodnotný žánr, který přijal americkou country jako inspiraci, ale vytvořil si vlastní poetiku, styl a domácí hvězdy.
Zlatým obdobím pro českou country byla 70. a 80. léta. Tehdy se na scéně objevili legendární interpreti, kteří ovlivnili celou generaci posluchačů country hudby. Michal Tučný, známý jako král české country, se svými nesmrtelnými hity jako „Báječná ženská“ či „Snídaně v trávě“, vdechl žánru srdce i duši. Pavel Bobek, elegantní gentleman s vytříbeným hlasem, přinášel do českého éteru melodie s dotekem Ameriky, zatímco spolupráce s Jiřím Brabcem, a dokonce i s Johnnym Cashem jen potvrdila jeho výjimečné postavení. Nesmíme zapomenout ani na osobitý přístup ke country music Petrem Spáleným a také na první dámu tohoto žánru Věru Martinovou, která do jinak mužsky dominovaného žánru vnesla něhu a sílu ženského hlasu. A také Naďu Urbánkovou, několikanásobnou Zlatou slavici, jejíž spojení s Country Beatem Jiřího Brabce vytvořilo jeden z nejvýraznějších soundů tehdejší doby. Urbánková jako jedna z mála českých interpretů vystoupila na festivalu country music v Nashvillu, Mekce country music.
Charakteristické pro českou country je nejen silné textové zaměření – písně o přírodě, vztazích, práci a přátelství – ale i hudební styl využívající banjo, housle, steel kytary a akustiku, která ladí s melancholií i optimismem české krajiny. Mnohé písně byly převzaté z amerického repertoáru, přetextované do češtiny a zpívané s důrazem na srozumitelnost a emotivní sílu. Jiná díla byla zcela autorská, čerpající z domácích zážitků i fantazie. Mezi nezapomenutelné textaře, kteří si s českou country rozuměli patřili především Jiří Grossmann, Zdeněk Rytíř a Mirek Černý.
Po revoluci v 90. letech česká country zažila nové možnosti – vznikaly samostatné rozhlasové stanice a televizní pořady, které žánr prezentovaly širšímu publiku. Zatímco většina mainstreamu se přesunula k popu a rocku, country si zachovala oddané fanoušky.
Dnes už není v Čechách country na vrcholu hitparád, ale žije dál – na festivalech jako Porta, v rádiích, u táboráků a v komunitách, které ctí její hodnoty. Stále zní „Rosa na kolejích“ od Wabiho Daňka, písně Greenhorns, Rangers, Michala Tučného, Waldemara Matušky s KTO a dalších, kteří položili základy. A co je nejdůležitější – česká country i po bezmála šedesáti letech ukazuje, že vyprávět příběh obyčejnými slovy a v jednoduchých melodiích může být stejně silné jako jakýkoliv orchestrální epos.
A co český folk?
Vedle country se v Česku pevně usadil i folk – žánr, který si lidé zamilovali pro jeho upřímnost, poezii a schopnost vyprávět příběhy všedního dne. Od Karla Kryla přes Jaromíra Nohavicu, Jana a Františka Nedvědovi, bratry Ryvolovi, Spirituál kvintet, Hanu a Petra Ulrychovi, Karla Plíhala, Žalmana, bratry Ebeny, Pavla Dobeše, Nerez, až po současné písničkáře jako Pokáč, Tomáš Klus, Radůza, Vojta Nedvěd nebo Michal Horák, český folk si udržuje silnou pozici v srdcích posluchačů. Jeho síla spočívá v autenticitě – v tom, že dokáže být jak něžný, tak kritický, jak melancholický, tak hravý. Ať už jde o festivaly, klubové koncerty nebo domácí poslech, folk je stále přítomen jako hlas, který mluví jazykem lidí. V neklidných dobách je to právě folk, kdo připomíná, že méně může být více – a že slova mají váhu.
SPECIÁLNÍ NABÍDKA = COUNTRY & FOLK NA CD, VINYLU I DIGITÁLNĚ: https://www.supraphonline.cz/special/folk-country